Subarudlak XT

Pamatujete na todlak.cz/subarudlak-na-horach/“ target=“_blank“ rel=“noopener noreferrer“>minulej test Outbacku, zatěžkávací zkoušku od českého importéra, která mě měla dostat k Subaru BRZ? Tak už znám výsledky! Akorát prej úplně nepomohlo, že jsem ho hned v úvodu označil za děsně vošklivou krabici. „Ale že se snažíte, tak vám ještě půjčíme turbo Forestera, chcete? A pak nad tím sedneme, popovídáme a najdeme termíny pro toho BRZe a STI,“ napsali mi ze Subaru. Paráda! Teda, vlastně tak napůl. Po dieselu esúvéčko? Čím dál lepší… Jenže pak jsem s ním za tejden nalítal 1300 kiláků, vyškrábal se na pár kopců a nestačil se divit.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2347-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2347-1024×685.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“685″ />

Abychom to téma hned dostali z cesty – jízda v SUV mi nevoní stejně jako většině nadšenců. Jen nejspíš z jinýho důvodu. Když totiž jezdím nějakým autem, začnu si kolem automaticky víc všímat jemu podobných. todlak.cz/saabodlak/“ target=“_blank“ rel=“noopener noreferrer“>V Saabu si máváte s kolegy, v rychlém sedanu či hatchbacku vyhlížíte konkurenty, no a v SUV… vidíte jiná SUV. Všude. A není to hezkej pohled. Najednou je celej svět plnej aut jako X6, Q7 a kdo ví čeho ještě. Je to jako v Šestým smyslu: všude vidíte strašidla, a pak vám dojde, že je to proto, že strašidlo jste i vy sám (jo, Bruce Willis je duch, sorry za spoiler). Kdo by chtěl žít v takovým světě?

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2304-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2304-1024×656.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“656″ />

Existuje ovšem pár receptů na vytvoření respektovaného SUV a většinou je to o správné kombinaci. Třeba absolutní hranatost ve spojení s absurdní rychlostí skvěle funguje pro Mercedes G od AMG. Naprostý luxus a dechberoucí schopnosti v terénu zas fungujou u Range Roveru. A je důležitý zařadit se právě mezi podobná auta, abyste pak kolem sebe vnímali jenom ta zajímavá. Nezní vám snad benzínovej boxer od Subaru o výkonu 240 koní, stálej pohon všech kol a hranatá kastle esúvéčka jako taková kombinace? Rozhodně to tak bývalo, vzpomeňte na Forester STI. A tuhle jiskru jsem se rozhodl hledat.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2320-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2320-1024×685.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“685″ />

I proto jsem se chytl možnosti srovnat se s novým Range Roverem, který zrovna testovali kluci z Drajf, a vyrazili jsme zdolávat haldu u pražského letiště. Na rozdíl od Range ovlivníte terénní schopnosti ve Foresteru jedině tlačítkem X-Mode, které prostě buď zapnete, nebo vypnete. Umí například sjíždět kopce a obecně pomáhá v terénu. V podstatě je to mód, ve kterém můžete jet jako blbeček, a přesto nikam nezapadnete. Problém je, že když jste blbeček, dřív nebo později i tuhle hranici překročíte a zapadnete. Jako třeba, ehm, já během výletu na Šumavu…

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2250-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2250-1024×658.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“658″ />

Naštěstí škrabka na led v podání Subaru je bytelná věc velká jako malá lopata, která stejně tak i funguje. Možná jí nenarvete k víčku nádrže jako jinde, zato se s ní ale snadno vyhrabete ze sněhového průšvihu. A to je přesně ten styl uvažování, jaký od Subaru očekávám. Mimochodem, ukázala se taky jako skvělý nástroj na seškrabávání bláta z podrážek. A hodit se vám bude i na nakládání hromad bahna do kýble, když zcela náhodou a rozhodně ne vlastní vinou ucpete odtok wapky.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2353-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2353-1024×685.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“685″ />

Když zrovna jako blbeček nejezdíte a začnete se soustředit, terénní schopnosti Forestera jsou fascinující. Za Rangem s tisícem nastavení jsem se prostou metodou „poweeer!“ vyšplhal nekonečně kluzkým bahnem a v trochu strašidelných úhlech i do míst, kde mě rozhodně nikdo nečekal. Na ty úplně největší výzvy jsem si už netroufl, ale od sportovně střiženého SUV to byl i tak ohromující výkon. Pak začíná člověk opravdu brát vážně řeči o bytelné subarácké technice, kterou automobilka ospravedlňuje vyšší cenu.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2368-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2368-1024×685.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“685″ />

Faktem zůstává, že jde primárně o auto na silnice, čemuž odpovídají i úpravy podvozku téhle vrcholné verze. Na rozbitých českých silnicích a silničkách, které XT ani v nejmenším nedokážou rozhodit, si jen málokdo může troufnout jet tak rychle bez ohledu na díry. Výkon se sice nedostavuje tak dravě, jak bych čekal, ale zátah je masivní, a to hlavně tam, kde ho oceníte nejvíc. Když jedete 80 km/h za kamionem, prostě to zašlápnete do podlahy a za těch pár sekund, než se zařadíte zpátky, se číslo na tachometru zvládne zdvojnásobit. Dojem rychlosti se současně díky pohodlí v interiéru velmi dobře tlumí – tak dobře, že jsem se po letech nechal ulovit a dostal pokutu. Prostě jsem nekoukal na tachometr a jel jsem pocitově „baj voko pade“, akorát že to bylo „baj voko sedmdesát“.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2371-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2371-1024×685.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“685″ />

Jakmile vás přestane lekat prvotní náklon před tím, než auto pevně zaklekne, na suché okresce se dají i zatáčky projíždět rychlostí dostatečně daleko za hranicí, kde začíná zábava, a rozhodně nad standardem celého segmentu. Moje konečná spotřeba byla 13,6 litru, takže jsem si tuhle srandu dost citelně zafinancoval, každodenní realita nicméně bude o dva až tři litry níž. Zájemce o tohle specifické auto by to ale stejně nemělo moc zajímat.

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2249-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2249-1024×619.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“619″ />

Připouštět si nesmíte ani jiné „známky charakteru“. Po minulé zkušenosti jsem si třeba nechal telefon propojit s autem už při jeho přebírání v Subaru – po několika minutách pokusů i oni museli sáhnout po manuálu a i pak to ještě nějakou dobu zabralo. Nakonec jsem byl pár dnů jedním z mála řidičů Subaru na světě s funkčním handsfree, ale pak to stejně přestalo fungovat, když se ovládací kolečko rozhodlo, že točení začne brát jako mačkání. Asi začal rok hada nebo tak něco…

todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2283-scaled.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/dsc_2283-1024×623.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“623″ />

Mnohými obávané převodovky CVT se naopak nemusíte vůbec bát, ani v automatickém režimu nijak neotravuje, chová se inteligentně a reaguje se slušnou rychlostí. Spíš jsem nepochopil speciální sportovní režim, kdy máte k dispozici hned osm virtuálních stupňů. Okamžitě se v nich totiž ztratíte, a když chcete náhle zrychlit, musíte za plastového cvakání pádel podřadit o dobré čtyři stupně. I když jedete rychle, mnohem lepší je běžný manuální režim se šesti pseudo-kvalty nebo prostě déčko.

todlak.cz/wp-content/uploads/spolu.jpg“>todlak.cz/wp-content/uploads/spolu-1024×608.jpg“ alt=““ width=“1024″ height=“608″ />

Ve výsledku se mi opět potvrdilo, že Subaru oceníte, až když s ním něco zažijete. Když jsem se poslední den vracel s totálně zabahněným Foresterem XT domů napříč Prahou, potkával jsem všechna ta oblá a nablýskaná nákupní esúvéčka provázená dieselovými obláčky. Už mi ale bylo jasné, že s nimi se poměřovat nemusím. A ona se pomalu začala rozplývat v ostatním provozu a svět začal být zase krásným místem.

Share on facebook
sdílej článek

Nejoblíbenější