Teslak Model S

Jaký to je? Tak trochu jako řídit iPhone. Uhlazené, intuitivní, krásné a bez jakýchkoliv zbytečností. Už když k Tesle S přicházíte, funguje všechno samo a přirozeně. Nejdřív se efektně vysunou kliky ze dveří a rozsvítí displeje v kabině. Pak prostě zařadíte D na páce pod volantem, šlápnete na plyn a jedete. Nic se nestartuje, neodemyká, nemačká ani nikam nestrká. Přijít, otevřít, sednout, jet. Na výběr je jízda dopředu, dozadu nebo parkování. Plyn nebo brzda. Proč je to vlastně u jiných aut tak zbytečně složité?

to v interiéru, kde je toho až překvapivě málo, a přitom nic nechybí. Místo všech obvyklých tlačítek a voličů najdete na středovém panelu jenom obří sedmnáctipalcovej displej, při zhasnuté obrazovce samozřejmě náležitě upatlanej, ale jinak vážně efektní. Dokonce i jeho rozvržení připomíná smartphone nebo tablet a v levém horním rohu najdete i roztomilou malou ikonku baterky, přesně tu samou, jakou znáte ze svého telefonu. Akorát, že v tomhle případě ukazuje výdrž obrovského auta. Napoprvé mě ten kontrast fakt rozesmál.

to funguje i v Česku, přestože tu není žádný oficiální importér – jak to je pořešené s operátory netuším, ale majitel za data nic neplatí. Z internetu bere svá data i navigace, což má svý výhody (je vždycky aktuální) i nevýhody (občas dřív zabloudíte než načte trasu). Co asi nikoho nepřekvapí, je mobilní aplikace pro telefon dodávaná s autem, skrze níž si můžete nechat předehřát interiér nebo kontrolovat polohu.

tom to právě je. Málokdy člověka tak ohromí něco, co není. Neozve se žádné burácení motoru, do volantu ani do sedačky nezačnou proudit žádné vibrace. Osobně mi přišlo, že i přenos váhy směrem dozadu je nějak utlumený a do sedačky to člověka zarazí míň, než by čekal. Možná je za tím velice nízké těžiště, možná jenom šálení zmatenejch smyslů. Protože mozek se bez doprovodu, kterej si obvykle spojuje s rychlostí, najednou vůbec nemá čeho chytit. A tak sedíte a čučíte jako někdo, kdo právě zmáčknul roznětku od obří nálože s dynamitem, a místo výbuchu slyší zpívat ptáčky. Jenže po chvíli zmatení si všimnete, že všichni ptáčkové jsou mrtví. A že vám někdo vymazal všechna auta ze zpětného zrcátka. Kam se všichni poděli?

toho, co se při akceleraci děje uvnitř kabiny, absolutně neodpovídá údajům na tachometru. Ty jsou okamžitě trojciferné a s ohledem na všeobecnej klídeček ukazujou naprosto absurdní hodnoty. Protože jakože cože? V žádným případě přece právě nejedu 150 km/h, vždyť jsem před pár sekundama jel šedesátkou a nic kromě těch čísílek se nezměnilo! Fakt je, že při rozjezdu z křižovatky za sebou klidně necháte kdejaký supersport a neuděláte kolem toho víc dramatu, než když v pánském klubu odklepete popel z doutníku.

topením, rádiem a obří navigací pořád v provozu. Když jsme ho nakonec jeli do garáže nabít, mělo jich najeto dobrých 300. Většinou sice v nižších rychlostech po městě, kde to elektromobilům svědčí, ale zároveň taky s pravidelným testováním toho, jak úzkou dírou v provozu dokáže tahle víc než dvoutunová myška díky svému pružnému zrychlení proskočit.

tom Tesla nabíjela bohužel nevím, v garáži byla na kapačce celej víkend a po plném nabití ukázala maximální dojezd 496 kilometrů. Což realitě asi odpovídat nebude, ale i tři stovky kilometrů jsou super, obzvlášť při českých vzdálenostech. Stejně tak bohužel nevím, kolik má přilnavosti a jak rychle dokáže podvozek tu masu protáhnout zatáčkou. Na čerstvém majiteli byla po mnohaměsíčním čekání vidět opatrnost a dal mi jasně najevo, že tak jako v tomhle videu rozhodně jezdit nebudeme. Tak jsem ho radši nedráždil, abych nemusel jízdu na elektřinu obdivovat v tramvaji. Snad bude brzy šance to napravit, Tesel na silnicích přibývá.

totu a touhu po zjednodušování uživatelského zážitku v každém ohledu. Řídí se nesmírně jednoduše a příjemně, v interiéru je krásně a jízda je fascinující i pro někoho, kdo uctívá Natural. Až se to všechno okouká, nadšenec asi zase rychle dá přednost benzínu. Ale mít tohle auto moji rodiče, tak jsem absolutně nadšenej a vracím se mnohem častěji (mami, tati?). Problém nebude ani v nápadnosti, naživo je karoserie mnohem méně nápadná než na fotkách a neznalí si nejspíš pomyslí, že je to nějaká Mazda.

Nevím jenom, jestli je to pořád ještě auto, nebo už spíš elektronika. Ale co, zábava může být s obojím a stejně je asi lepší zvuk ničeho, než nějakýho chrochtajícího dieselu.

Share on facebook
sdílej článek